Itinerari La Panderola

La Panderola, oficialment coneguda com el Tramvia a Vapor d’Onda al Grau de Castelló, va ser un tren de via estreta que va estar operatiu a la comarca de la Plana entre 1888 i 1963. La seua finalitat era facilitar el transport de taronges i altres mercaderies (sobretot taulells) fins al port de Castelló per a l’exportació, encara que va acabar convertint-se en un element clau per a la mobilitat de la població de les ciutats que connectava (Castelló i el Grau, Almassora, Vila-real, Onda i Borriana). De fet, alguns anys va arribar a registrar puntes de més d’un milió de viatgers i figurà com un dels ferrocarrils secundaris més utilitzats de tot Espanya.
L’itinerari de la Panderola per la ciutat de Castelló uneix l’estació del Grau amb l’antic camp de futbol del Sequiol, hui desaparegut. S’han plantejat sis parades per a conéixer aquest peculiar ferrocarril: la inicial és la plaça de la Panderola al Grau, on s’ubicava l’estació terme; la següent, l’estació de Castelló (plaça Borrull); després, el carrer Escultor Viciano (popularment conegut com la Vieta) i la plaça de la Pau, on el tramvia tenia un baixador; el carrer Pelayo del Castillo; el carrer Herrero, i finalment, el Sequiol, a la cantonada entre els carrers Herrero i Mestre Bretón.
Projecte UJI-Encultura 2025

Lliure
Aforament màxim:
35 persones
Horaris
Recorre l'itinerari
Tria la manera que més s'ajusta a tu i gaudeix de la visita
Visita autoguiada
L’itinerari pot realitzar-se mitjançant audioguia o guia en paper o digital.
L’audioguia, el plànol i la guia digital es poden descarregar en un dispositiu mòbil des d'esta web i des de www.agh.uji.es
La guia en paper es pot sol·licitar a l’oficina Tourist Info i a les seus del Mucc.
Idiomes: castellà, valencià, anglés i francés
Visita amb audioguia
Descàrrega l’audioguia i el plànol de l'itinerari en el teu dispositiu mòbil.
També pots accedir en línia a l’audioguia i el plànol de l’itinerari en:
https://audioviator.com/ca/audioguia/panderola
Idiomes: castellà, valencià, anglés i francés
Adreça
Punt d’inici de l’itinerari
Plaça de la Panderola, Grau de Castelló
Castelló de la Plana , 12100 -
Com arribar-hi






